Colombia

12 juli 2018 - Monteverde, Costa Rica

Hoi trouwe lezers,

Colombia stond in eerste instantie, begin 2018, niet op onze reisplanning. Het leek ons gevaarlijk, gebaseerd op het nieuws dat je leest in Nederland. Gaandeweg onze reis kwamen we steeds meer mensen tegen die lovend waren over het land en die de verhalen over het gevaar relativeerden. Daarom besloten we vanuit Ecuador de grens over te steken naar Colombia. Uiteindelijk zijn we enorm blij dat we er zijn geweest. Het land is heel gevarieerd en biedt zowel interessante historie en cultuur, alsook adembenemende natuur.

Zoals we in de vorige blog al schreven, was onze eerste indruk van Bogota heel positief omdat we door de ouders van Lennart's collega Karen heel hartelijk werden ontvangen.

Familie Karen

In Bogota bezochten we het goudmuseum en een botanische tuin.

Goudmuseum  Vogel botanische tuin

Vanuit de drukke stad Bogota vertrokken we naar een kleurrijk dorpje in de bergen, genaamd Salento, ergens tussen Cali en Medellin in. Daar vlakbij was een mooie vallei met de hoogste palmbomen ter wereld (60 meter). Een wandeling door dit gebied bracht ons ook langs een kolibri-tuin, waar deze vogeltjes heen werden gelokt met suikerwater.

Salento huis  Valle del Cocora  Valle del Cocora wandelbrug  Kolibri drinkbakje

Drie dagen later gingen we naar Manizales, enkele uren verder rijden met een busje over slingerwegen. Daar hadden we een luxe pension met eigen huisje en uitzicht op een groene vallei en veel vogels. Colombia staat bij vogelaars bekend om de vele vogelsoorten, en ook al hebben wij de ballen verstand van vogels spotten, we konden wel genieten van alle kleurrijke vogels die voorbij vlogen. We bezochten ook een koffieplantage waar we bonen plukten en koffie proefden.

Birdies  Manizales uitzicht  Motmot  Bonen plukken tussen de spinnenwebben  Koffieproeverij

De volgende stop was Medellin, bekend als de stad van Pablo Escobar. Tijdens een stadswandeling met een gids uit de wijk Comuna 13 werd ons verteld dat na de dood van Pablo in 1993 het gebied extreem gevaarlijk was door rivaliserende bendes die de macht wilden grijpen. Pas sinds 2012 is de wijk weer veilig genoeg voor buitenlanders. Wij liepen door de wijk heen waar de overheid in 2002 een kleine oorlog heeft gevoerd tegen de bendes, maar waar nu veel straatartiesten het de toeristen aangenaam maken.

Wijk 13 Medellin  Graffiti wijk communa 13

Vanuit Medellin vlogen we naar Cartagena, aan de Caribische kust in het noorden. Het centrum heeft mooie koloniale gebouwen en een verleden als tussenpost voor de handel van slaven van Afrika naar de Amerika's. In deze stad bereikte Lennart zijn 32e levensjaar, en als verrassing had Lisette voor een taartje gezorgd als ontbijt :-)

Verjaardag Lennart  Cartagena slavenplein

Omdat het zo vies warm en vochtig was in Cartagena, gingen we een paar dagen de bergen in, naar Minca. Daar was het een paar graden koeler gelukkig. Rondom dit dorp hebben we weer veel gewandeld en mooie vogels gezien. Hierna dachten we te gaan wandelen in Tayrona Nationaal Park, maar dat hebben we lekker niet gedaan. In plaats daarvan bezochten we een cacaoboerderij en liepen we een rondje met de hond van het hotel. Ook leuk!

Schommel uitzicht  Cacao

De laatste stop was de kustplaats Palomino, een klein dorp met zandstraten. Daar hebben we niet veel meer gedaan dan WK kijken, bier drinken en zwemmen. Lennart ging nog naar de kapper waar geen spiegel was, het resultaat was best goed. Samen dreven we een paar uur in een opblaasband op de rivier stroomafwaarts richting zee. Onderweg zagen we een toekan!

Zwembad palomino  Toekan - Aulacorhynchus prasinus

Nu zijn we alweer een paar dagen in Costa Rica, het laatste Latijns-Amerikaanse land van onze reis. Van de ene kant is het wel prettig om wat luxer te reizen (Costa Rica is erg chique vergeleken met Zuid-Amerika), maar we missen de charme van het straateten en de krakkemikkige busjes wel een beetje. Nijmegenaren, veel plezier tijdens de Vierdaagse :-D

Groetjes!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Riet en Sjaak:
    13 juli 2018
    Het is weer genieten van jullie verhalen en foto's en hoe jullie het aandurven om door Colombia te reizen. Het zoeken naar Escobar zijn vermogen is nog steeds gaande blijkt dat dit nog steeds niet is gevonden na vele opgravingen waar hij gewoond heeft.
  2. Adrie en Anita van Loenhout:
    15 juli 2018
    We genieten iedere keer weer als jullie, jullie reisverslag tonen met foto's, dus blijf voorlopig nog reizen!!
    Geniet verder van de reis, dan genieten wij straks weer. groetjes