Canada en de Verenigde Staten

7 september 2018 - Dutch John, Verenigde Staten

Hoi allemaal!

Hieronder kun je ons laatste reisverhaal lezen:

Op 30 juli landde ons vliegtuig in Seattle, een stad in het noordwesten van de VS. Daar sloot Stephanie, een goede vriendin van Lisette, zich bij ons aan, waarna we met z'n drieën onze camper ophaalden. Dit monster van 8 meter lang werd voor zes weken onze auto & huis.

Skyline Seattle Motorhome

Een tikkie onwennig in zo'n groot voertuig gingen we op pad naar de Walmart voor grootse inkopen. Een paar dagen later staken we met de pont de grens over naar Vancouver Island, een enorm eiland in het westen van Canada.  Grote stukken van dit gebied bestaat uit beschermd Nationaal Park. Het uitzicht was fantastisch met oneindige bossen, heel veel meren en een ruige kustlijn. Regelmatig stopten we om (kleine) wandelingen te maken. We merkten dat Canadezen, net als Amerikanen, niet zo graag meer dan 2 km wandelen.

Lisette en Stephanie bij moose agent Lisette en Stephanie bij Cathedral grove Tuinen van Butchart Face hugger Vuurtoren bij Ucluelet

De historie van Canada kwam vaak naar voren in de vorm van totempalen. Voordat de westerlingen zich er veelvuldig vestigden in de 19e eeuw, woonden er namelijk indianenstammen ("First Nations people"). Helaas is er weinig van deze oorspronkelijke cultuur over. Tegenwoordig probeert men actief de destijds gebruikte technieken nieuw leven in te blazen, met bijvoorbeeld nieuwe totempalen die het landschap sieren als gevolg.

Totempalen Vancouver

We overnachtten soms op echte campings, en soms in 'the middle of nowhere' tussen de bomen aan het water. We barbecueden ons suf (omdat het kon) en leerden langzaamaan hoe vaak we de camper van nieuwe voorraden moesten voorzien. Het vrije gevoel van een camper was een unieke ervaring.

Eerste avond bbq bij RV Bbqen Peddelen in Grand Central Lake Stawamus Chief Lennart en Stephanie op rots Lisette en Stephanie aan t water

We bezochten in Canada de steden Victoria en Vancouver en de twee nationale parken Jasper en Banff. In de natuur zagen we veel dieren, zoals 'elks' (enorme herten), (grond)eekhoorntjes en een grizzly beer met twee jonkies. Helaas was ons uitzicht op de gletsjers beperkt door de rook. Er woedden namelijk tientallen bosbranden in de buurt van de parken, waarvan de rook bleef hangen in de valleien waar we waren.

Grizzly Elk Grondeekhoorntje

Na ruim twee weken pakte Stephanie vanaf vliegveld Calgary het vliegtuig naar huis. Wij tweeën crossten daarna door naar Glacier National Park. Helaas was de rook daar nog veel erger, met als gevolg dat we niet één gletsjer zagen. We besloten om door te rijden i.p.v. in het park te overnachten en wandelen. In de dagen erna reden we naar de VS, via een route door vele parken en bossen, bomvol natuur. De rook werd snel minder en de uitzichten des te beter. We overnachtten vaak aan het water, want dat waren de mooiste plekjes, en we (lees Lennart) zwommen waar het kon.

Kootenai rivier

Eind augustus bereikten we een lang geanticipeerd hoogtepunt van deze vakantie: Yellowstone National Park. Dit gebied, half zo groot als Nederland, heeft ons een week vermaakt met wandelingen (met en zonder gids) en het 'spotten' van dieren. We zagen antilopes, bizons, wolven, dassen, berggeiten, dikhoornschapen, roofvogels, herten, witte pelikanen en een marmot. Sommige dieren zagen we door de telelens van een aardige toerist, zoals de wolven ;-) Regelmatig stak een hele kudde bizons de weg over, waarop we moesten wachten. Dit was niet erg, want het kijken naar die grote mastodonten was reuze interessant.

Roadtripping Pronghorn antilopes Badgerbadgerbadger Swainson's Hawk Bizonkudde Bizon op de weg Met scopes kijken naar wolven

Het park is eigenlijk één grote vulkaan. Niet in de normale vorm van een puntige berg met lava bij de top, maar een relatief vlak gebied met vulkanische activiteit. De laatste explosie van 640 duizend jaar geleden heeft namelijk de hele berg de lucht in geblazen. We zagen daardoor heel veel heetwatergeisers, 'bubbelpotten', stoomgeisers en kleurrijke heetwaterbronnen.

Yellowstone river valley Mudpot grijze modder Kleurrijke mudpot poseren Grand geyser Prismatic pool Dode boom met zwaluwen

Ten zuiden van Yellowstone ligt het Grand Teton National Park waar we ook nog een paar dagen vertoefden. Hier zagen we 's nachts de Melkweg in het heelal en overdag prachtige natuur met voor ons nieuwe dieren, zoals een zwarte beer met jong, elanden en een vosje. Daarmee is onze biologen-honger naar wilde dieren wel gestild.

Poseren Grand Teton Bald eagle Elanden Beverburcht Berenkras in boom Reflectie Grand Tetons

Over een week zit onze 233 dagen durende reis er op. We zullen het vrije leven missen, maar we kijken er weer naar uit om jullie te zien. Tot snel!

1. Nel:
    7 september 2018
    Prachtig avontuur!
    Groetjes uit Westkapelle
  2. Ilse:
    8 september 2018
    Super gaaf! Lijkt me echt bijzonder om al die wilde beesten te zien.
    233 dagen om nooit meer te vergeten. Geniet nog van de laatste dagen daar!
  3. Sjaak&Riet:
    8 september 2018
    Ik zag op een van jullie foto’s dat aan het suppen waren Leuke ervaring? Jammer dat het einde van jullie reis in zicht is .
  4. Adrie van der zande:
    8 september 2018
    Wederom een mooi vereaal en foto's. Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis naar huis. Gr tante adrie en ome cees