Noord-Argentinië

24 maart 2018 - Salta, Argentinië

Hola chicos!

De afgelopen weken hebben we zeer verschillende gebieden bezocht in het noorden van Argentinië, maar ze hadden allemaal één belangrijk ding met elkaar gemeen: veel zon en warmte! Oftewel, mucho sol y calor.

We begonnen in Mendoza, de wijnhoofdstad van het land. Daar genoten we in een oude villa van de wijntjes en de zon vanuit onze hangmat. Zwaar leven. Zoals het echte Nederlanders betaamd, hebben we met de fiets meerdere wijngaarden (bodega's) bezocht. Daar konden we veel Malbec proeven. De Argentijnen vinden hun wijn geweldig, omdat er in het hoge woestijnklimaat een groot temperatuursverschil is tussen dag en nacht. Zelf moeten we nog wat meer proeven om vertrouwd te raken met de Malbec ;-) Het dronken fietsen ging ons goed af.

Afkoelen in het zwembad Lekker! Wijngaard van Bodega Nieto Senetiner Stukje fietsen Pre-wijn

Vanuit Mendoza vlogen we in twee uurtjes naar de andere uithoek van het land, naar de oerwouden van Iguazú, aan de grens met Paraguay en Brazilië. Dit gebied staat bekend om zijn rivier en watervallen. We bezochten zowel de Braziliaanse als de Argentijnse kant van de watervallen. Zo'n 180 lage en hoge watervallen zijn vanuit allerlei hoeken te bekijken via wandelingen door het oerwoud en een boottocht op de rivier. Al zwetend en puffend struinden we door de mensenmassa heen, maar dat namen we voor lief want het was een geweldige ervaring. De vlinders kwamen op ons lijf zitten om mee te genieten van ons zweet. Lisette voelde zich net een Disney princes toen ze op haar vingers landden. Lennart ook trouwens ;) Met de boot doken we zelfs onder een waterval, dat gaf echt een kick en goeie afkoeling.

Watervallen gezien vanaf Argentinie Watervallen gezien vanaf Argentinie (2) Pluchekapgaai Coati Leguaan Soms is het erg druk bij de Iguazu watervallen... Iguazu watervallen gezien vanaf Brazilie (2) Watervallen gezien vanaf Brazilie Vlinder (1) Vlinder (2)

Vanuit Iguazú vlogen we weer terug naar de westkant van Argentinië, naar de stad Salta. Hier huurden we een auto voor vijf dagen om door de ruige omgeving te rijden. We hadden wat opstartproblemen omdat de tank van onze gare auto al leeg was na 800 meter zodat we deze ergens hebben achtergelaten en terug zijn gelopen. In ons beste Spaans hebben we een betere auto onderhandeld (boos kijken helpt) die ons gelukkig niet in de steek liet. We hebben namelijk over een onverharde weg gereden waar we niet mochten komen :-) Deze Ruta Nacional 40 is 5000 km lang en loopt helemaal van het zuiden tot het noorden in Argentinië. Hoe cool is dat.

Onderweg zagen we veel uitgestrekte rotsgebieden met cactussen en verstopte zwarte weduwe spinnen, roofvogels en stoffige huizen. Ook hier wordt verrassend genoeg wijn verbouwd (1700 tot 2400 meter boven 'NAP'). Dus iets minder verrassend, we bezochten natuurlijk weer een bodega.

Kerk in Salta Garganta del Diablo Mooi uitzicht tijdens autorit Cactussen in Quebrada del Rio de las Conchas Quebrada de las flechas Roofvogels zie je veel

Het culturele aspect bestond uit een bezoek aan 2000 jaar oud verlaten oerdorp, waar we rotsschilderingen en stukjes keramiek zagen en van een mooi uitzicht genoten.

Laguna de Brealito Wandtekening

Inmiddels heeft de bus ons vanuit Salta naar Tupiza in Bolivia gebracht. Maar dat bewaren we voor een later reisverslag :)

Groetjes, Lennart y Lisette

1. Claudia H:
    24 maart 2018
    Leuk leuk leuk en mooie foto’s weer! xx
  2. Adrie en Anita van Loenhout:
    24 maart 2018
    Het was weer genieten van het reisverslag en foto's!! groetjes
  3. Sjaak&Riet:
    25 maart 2018
    Fietsen gaat juist goed met een heerlijk wijntje achter je kiezen.Prachtige fotos weer metschiterende watervallen. Dat is weer iets heel anders dan een kabelend beekje in Limburg
  4. Hanna:
    25 maart 2018
    Heerlijk! Enjoy!!
  5. Luuk:
    26 maart 2018
    Die watervallen; prachtig! En al die uitzichten. In het echt natuurlijk nog véél mooier dan op de foto's. Veel plezier in Bolivia!
  6. Elly Van Oosterhout:
    10 april 2018
    Lennart en Lizet wat een ontzettende mooie plekken bezoeken jullie !!!
    De foto's geven ons al een beetje een indruk.
    Dat moet in het echt heel overweldigend zijn !!
    Groetjes Anton&Elly
  7. Werner:
    12 april 2018
    Wow Lennart en Lisette,
    mooi om te lezen wat jullie allemaal al hebben ondernomen. Ziet er geweldig uit en leuk om de verhalen mee te krijgen. Krijg er dorst van.
    Gr Werner
  8. Debby Santbergen:
    12 april 2018
    Genieten, genieten, genieten... Zelfs hier thuis op de bank terwijl het regent. Fijn dat jullie ons zo toch een beetje meenemen in jullie fantastische avontuur. Geniet van de kleurrijke culturen waarin jullie nu terecht gaan komen. Liefs, Debby